2008. június 16., hétfő

Rice Krispies - Marshmallows szelet mexikói módra

Amerikai kultusz édesség, igazi 100% házi junkfood. Szerintem minden tengerentúli kisgyereknek ez az első, saját kezűleg elkészített édessége, kisgyerekes bloggereknek ezért külön meleg szívvel ajánlom.

Rövid magyarázat: Rice Krispies a Kellog’s puffasztott rizspelyhe. A marshmallows az a fehér kerek habcukor, amit a Hupikék Törpikék sütögettek nyárson a tábortűznél. A kettő alkotóelem házasítása ez a „müzliszelet”, ami abban különbözik minden más müzliszelettől, hogy még azoknál is kevesebb, lényegében zéró tápértékkel bír, cserébe hipergyorsan (10 perc), sütés nélkül, egészen maszatmentesen elkészíthető és értelmetlenül édes.

Én először és legutoljára 18 évesen készítettem az amerikai gimi főzőóráján, de azóta vissza-vissza tér a gondolata. A Culinarisba éppenséggel ennél nagyobb tervek megvalósításának viziójával érkeztem, de mikor a tekintetem találkozott a pillecukorral, rögtön bevillant, hogy Amerikában marshmallow=outdoor édesség. A multikultiság bölcsője pedig Amerika. Felvillant a régi kedves emlék is, innentől kezdve meg csak a Rice Crispies hiányott, amit ormótlanul nagy kiszerelésének köszönhetően nem volt nehéz megtalálni.

Az alapváltozatot kicsit felturbóztam, egy mexikói recept nyomán kis chilivel, fahéjjal, vaníliaesszenciával és szeletelt mandulával gazdagítottam. Pekándió persze sokkal spirább lett volna bele, de az olyan marha drága volt, hogy megmakacsoltam magam, és helyette inkább a rafaello-tortából (recept jön) visszamaradt mandula felhasználása mellett döntöttem (ez nem bizonyult elhibázott gondolatnak). Ilyesmivel maszatolhat egy tipikusan elamerikanizálódott mexikói család csemetéje, míg az édesanyja az enchillada-t dobja össze a famíliának.



Mexikói Marshmallows - Rice Krispies
(lényegében vajas-karamellás rizspehely) süti
(eredeti recept itt)

1/4 cup vaj
1 csomag marshmallows
1 tk őrölt fahéj
1 kk őrölt chili (ill. ízlés és vérmérséklet szerint)
1 tk vanília esszencia
5½ cups Rice Krispies (natúr vagy csokis rizspehely)
1 cup szeletelt mandula (eredetileg pekándió)

Vajazzunk ki vagy béleljünk ki sütőpapírral egy kb 25x40 centis tepsit/tálat. Ezt fontos az elején odakészíteni, mert ha a karamelles masszát bekevertük, sietni kell vele, különben alaktalanul köt meg.

A vajat olvasszuk meg egy nagyobb lábosban. Adjuk hozzá a pillecukrot, és folyamatos kevergetés mellett olvasszuk meg.

Vegyük le a tűzről, és keverjük bele a fűszereket.

Gyors mozdulatokkal (mert hamar összeragad) forgassuk bele a masszába a rizspelyhet és a mandulát, úgy hogy minden szemre jusson a karamellből.

Halmozzuk a „tésztát” a tepsibe, és egy sütőpapír darab segítségével egyenletesen nyomkodjuk bele a tálba. Kábé 2-3 cm magas süti az ideális szerintem.

Hagyjuk hűlni, majd (ha szükséges, vajas) késsel szeleteljük.

***
Zárásképpen három élmény a Hupikék Törpikékről, gyorsan be a közösbe:
1. Ez volt az egyik kedvenc mesém.
2. Negyedikes koromban megalakítottuk a Smurf örsöt, és az általános alsó tagozat hierarchiájának csúcsát éltem meg, mikor demokratikus keretek között, elsöprő többséggel választottak meg örsvezetőnek.
3. Ezen kívül 3 éve (amikor még aranyszőke voltam) Törpillának öltöztem farsangkor, és saját készítésű jelmezemben, a Rambótól elbitorolt géppisztollyal, egy Rubikkocka és egy Síversenyző társaságában terrorizáltuk a budapesti éjszakát. Vicces emlék.
És ha már nosztalgia, muszáj ideszúrnom:




Ps.: Namármost nekem van ipari mennyiségű visszamaradt RK-em, meg egy maradék csomag marshmallow-m is, szal ha valaki kedvet kapott volna, én szíveses odaadom/ ill. nagy haszonlesőként elcserélem valami más secondhand finomságra/alapanyagra. :)

7 megjegyzés:

Unknown írta...

No hát ha ennyire szereted a hupikék törpikéket, akkor készülj fel, mert Magyarországra is el fognak látni az 50. születésnapjuk alkalmából ;) Részletekért ld. itt.

Gourmandula írta...

óóóó, ezt akkor nem is láttam! köszi! ez nagyon szuper. juuuuj. nekem kell egy olyan ingyenfehérkifesthető törp.
mikormikomikormár? :)))
ps: persze Törpilla rulez. :D

szazala írta...

Köszi a receptet!:)

Gourmandula írta...

hétigazánnincsmit. :)

Mindennapi Manna írta...

Törpöléses törpöléshez bármikor törpölök, csak szóljatok:)
Amúgy a pillecukrot meg nem ettem volna semmi pénzért, mígnem egyszer az öcsémék kislányával el nem kezdtük sütögetni:)

Névtelen írta...

Magyarországon lehet sima Rice Krispies-t venni? :O

Gourmandula írta...

Hát nekem sikerült. :) Culinarisban mindig van.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin