2007. november 18., vasárnap

Birs sambal – Birs a világ körül part II.

Ahogy azt már írtam, rengeteg birsem van, és az anyatermészettel versenyre kelve én próbálom hamarabb elpusztítani a kis konok gumókat. Lehet, hogy birstúladagolásom lesz, rubint árnyalatra színeződöm vagy engem is pihetakaró borít majd a végére, a mellékhatások nem ismertek. Egy már biztos: az, hogy sokat kellett belőlük viszonylag hamar feldolgozni, az ugyanolyan szívóssá tett, mint amilyenek maguk a sárga göröngyös labdacsok.

Ezúttal Dél-Ázsián keresztül Afrikába utazunk, de nem szaladok előre.

Mert mi is a sambal? A sambal legegyszerűbben megfogalmazva a salsa dél-ázsiai megfelelője.
Az indonéz, maláj konyha egyik meghatározó fűszeres szósza, általában chilivel, olajjal, citrus levével, barna cukorral, hagymával.

Hogy fokozzuk a nemzetköziséget, ez valójában egy dél-afrikai recept, melyet a maláj és indonéz ízvilág inspirált, és melynek eredetijét az indonéz ill. maláj rabszolgák hoztak magukkal az afrikai kontinensre.

Itt elakadtam egy pár pillanatra. Érdekes: Afrikából a rabszolgákat Amerikába vitték, a dél-ázsiaiakat meg Afrikába? Vajon milyen lenne ma Amerika, ha a dél-ázsiai rabszolgák érkeznek hozzájuk a keleti helyett a nyugati partra, és az afrikaiak maradnak helyben? Ez első blikkre logisztikailag egyszerűbb, mint az Afrika-Amerika útvonal. Pl. ha csak kulináris szempontból nézzük, valószínű, hogy a cajun konyha sem alakult volna ki, de az Észak-Dél háború sem lett volna és példának okáért Alex Haley nagy port kavart Roots-a is alapot nélkülözne. Még fájóbb, hogy jazz, blues, r&b, hiphop és rap műfajok sem azok lennének, amik (tiszteletlenség a kivételnek). Ha vicces lenne a téma, képzeletben új környezetbe helyezném Isaura megríkató történetét, de ezek komoly dolgok, úgyhogy visszafogom az idiotizmusom és a morbidhumoros énem. Senki ne kapja fel a vizet, nem viccelődöm a rabszolga-kereskedelmen és annak minden borzalmain, csak szabadjára engedtem a képzeletem a „mi lett volna ha” játékban.
És ha nem így lett volna, ez a birs sambal sem lenne. Bocsánat az offért, kicsúszott.

Na vissza a főzéshez, meg a sambalunkhoz. Eredeti recept Food and Wine-on lakozik, pontosan itt.


Birs sambal

Hozzávalók
2 ek. olaj (nekem mogyoró – most ez a kedvenc)
3-4 finom ra vágott fokhagyma
3 Thai chili, kimagozva, apróra szelve
Kb. 2 ujjnyi gyömbér frissen lereszelve
1 db kisebb vöröshagyma, finomra vágva
2 ek földimogyoró, apróra vágva (nekem most sajna kimaradt)
2 db birsalma, megmosva, kimagozva, apró kockákra vágva
2 ek lime lé (nekem 2 db kisebb lime kellett hozzá)
1 ek. barnacukor
1 tk só
1 ek. finomra vágott korianderzöld
1 ek finomra vágott mentalevél

Amit én még spontán hozzátettem: pár szem megmentésre váró bébikukorica (hogy ne másszon el a hűtőben) és ugyanilyen okokból fél kocka tofu.
Opcionálisan tálaláskor joghurt.

Felforrosított serpenyőbe öntjük az olajat, és közepes lángon puhára dinszteljük a hagyma, fokhagyma, chili és gyömbér keverékét (ne piruljon meg, mert kesernyés lesz!). Fontos, hogy minden nagyon finomra legyen aprítva, az a jó, ha szinte péppé szétfő az egész (kb. 4 perc).
Adjuk hozzá az esetemben nem létező mogyorót, és pár percig pirítsuk a pépesedő sambal keverékkel (kb. 3 perc).
Jöjjenek a birskockák, a bébikukorica és a tofu. Adjuk hozzá a lime-levet, a cukrot és a sót, és fedő alatt, néha megkevergetve, várjuk ki, míg a birs megpuhul (kb 4-5 perc). (Én éhes voltam, tehát a birskockák átmérője még az 1 centit sem érte el, hogy gyorsan megpuhuljon.)

Keverjük hozzá a zöldfűszereket, és elvileg készen is vagyunk.
Én így magában fogyasztva egy kis joghurtot kívántam rá, nekem így lett teljes, mert imádom a joghurt-koriander-menta triót, de ez már igazán egyén-és ízlésfüggő.
Megjegyzés: főfogás részeként, 2. számú köretként adnám, valamilyen natúrabb fehérjeforrás (csirkemell/tofuszelet) és valamilyen rizsköret mellé (pl. mazsolás).
Nem élte meg a másnapot, de eredeti, bébikukorica és tofumentes változatban tuti nagyon finom lehet összeérve, hidegen is.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin