2007. november 12., hétfő

Birs curry - Birs saga nr1


Dobálózhatnék vele, annyi birs szakadt rám. Úgy egy hónappal ezelőtt, otthon láttam egy rakattal , és megemlítettem, hogy egy pár szemet majd vinnék, kísérletezni. Erre mikor a bátyám legközelebb felugrott, anyukám kapott az alkalmon, és egy teljes kosárnyival küldött vele. Háh! A furfangos mindenit! Én csak egy pár szemet kértem, erre ő meg, mivel ki sem lát a birshalmok közül, rám sóz egy seregnek is elegendőt. Örülök én, csak hát korlátozott a kapacitásom. Megbirkózunk vele, ha a fülemen jön ki, akkor is.

Szal több, mint egy hónapja nyomaszt a sorsuk, kerülgetem, szemem sarkából figyelem a kosarat, és töröm a fejem, mit is, mit is… Először is konstatálnom kell, hogy a birs türelmesen megvárja, míg megszülöm méltóbb sorsát. Rendkívül ellenálló, konok egy gyümölcs, az elmúlt egy hónapban egy pár szemnyi veszteségtől eltekintve mind tartják magukat.

De mi a fenét kezdjek velük? Ugye van a birsalmasajt, de abból anyukám annyit csinált, hogy ha arra szottyan ritka kedvem, majd kérek tőle. Meg amúgy is, abban semmi új, felfedezni való nincsen. Sósat szerettem volna. Valami keleties, egzotikus édes-sós étel lelkének nagyon is el tudtam volna képzelni a birsalmát, úgyhogy nekiláttam kutatni. Ismerik egyáltalán a gyümölcsök hamupipőkéjét arra távol, délen, keleten?

Jó pár órám ráment, de sikerrel jártam, ismerik, létezik, sósan is! Találtam jó pár érdemes receptet, és további pár óra elteltével létrejött a Kedvencekben a birs mappa, amibe az emlékezésre feltétlenül érdemes, reális számú ötletek kerültek.

Ma délután nagy hirtelenséggel tört rám az 'itt az idő, most vagy soha' hangulat. Mivel konstans India láz van, a debütáló performansz ebből a gyűjteményből ez a birs curry lett.

Eredeti recept innen, garnélarákkal, amit alapból tofura helyettesítettem, de pont ugyanannyit, ugyanakkor és ugyanúgy tettem bele, azaz ha más szereti a shrimpet, Ctrl+H, Csere: tofu, mire: garnéla.
Véjtvacsereknek jó hír, hogy a Cooking Light receptgyűjteményéből való, kalóriaszegény étel.


Mellesleg meg szerintem eszeveszettül izgalmas, meglepő és finom. Apró részletekben szokás szerint mentem a saját fejem után, így alakult.

Birs curry
2-3 személyre


2 ek földimogyoróolaj (vagy bármi, nekem most ehhez volt kedvem)
2 db kisebb birsalma, vagy 1 nagyobb
3/4 cup zöldség alaplé (vagy húslé), 1/3-2/3 arányban lesz felhasználva)
1 közepes fej vhagyma, finomra vágva
1 friss, reszelt gyömbér
1 apróbb vörös chili paprika, felaprítva
1-2 finomra vágott fokhagyma
1 ek curry
1 cup, vagy kb 200 ml paradicsompép (konzerv is lehet, nekem volt eltett saját szósz, azt preferáltam)
1 db apróra vágott sárga paprika (most TV, de eredetileg 1-1 piros és sárga kaliforniai ról szól a recept)
3ek mazsola megmosva
fél doboz tofu, felkockázva
1 ek víz
1 tk étkezési keményítő
1 doboz joghurt

bors
friss petrezselyem
korianderzöld
köretnek rizs


A recept germán-barát, svájci stopperórával méri az egyes etapokat, ettől az életben, a tényleges viszonyokat figyelembe véve, természetesen el lehet, javítok, mindenki el fog térni. Ellenben vicces, ezért így hagytam.

A birssel kezdünk. Folyóvíz alatt megszabadulunk a szőrétől, aztán az almához hasonlóan megválunk a magháztól, és feldaraboljuk apróbb, úgy fél ujjnyi kockákra.

Az olajat a felhevített wokba öntöm, majd közepesen erős fokozaton 3 percig pirítom a birsalmát.
Hozzáadom a zöldséglé harmadát és a hagymát, és 12 percig hagyom főni. Nekem jóval hamarabb elfőtt a leve. A germánlelkületűek és hardcore szűzek vélhetően itt kezdenek el zaklatottak lenni, mi ne legyünk, pici vizet öntöttem utána, mert megítélésem szerint a birsnek kellett még az az extra puhulás.

Adjuk hozzá a reszelt gyömbért, chilipaprikát és a fokhagymát, és pirítsuk 1 percig.

Jöhet a currypor, további 1 percig pirítva.

Hozzáadom a maradék zöldséglevet és a paradicsomszószt. Ha felforrt, lejjebb veszem a fokozatot, és 15 percig hagyom főni. Kb. a 10. percben hozzáadom a paprikát és a mazsolát.

Hozzáadom a tofut, további 4 perc.

Míg főnek a tofukockák, összekeverem a vizet a keményítővel, majd a krémesre kevert joghurttal elvegyítem, az egészet sózom, borsozom; ha letelt a 4 perc, tüstént a currybe keverem.

Ha eddig nem tettük volna, most kóstoljuk meg, és sózzuk, ha szükséges, ill. mehet bele egy kis barna/nádcukor is, ha édesebben szeretjük, ez igazán egyéni ízlés dolga, én tettem bele.

Rotyogástól számított 1 percig, folyamatos kevergetés mellett hagyom sűrűsödni.

Az eredeti receptből nekem hiányzott a friss zöldfűszer, így fél-fél maréknyi petrezselymet és koriandert is szórtam bele, itt, a legvégén.

Főtt rizzsel tálalom.

Guten Appetit Damen und Herren.


Kezdődik a focimeccs, mennem kell. Bundesliga helyett Primere División, Bayern helyett Real, nesztek nektek stopperóra, muhaha.

Ja, tényleg finom, de sokkal nem lettem beljebb, ami a mennyiség pusztítását illeti. Kell találnom sürgősen egy olyan receptet, amihez nem két darab, hanem 5 kiló a mennyiség…
Gondoltam chutney-ra, lesz sambal is talán, meg töltött birs is, de szívesen fogadnék minden ötletet, mert az időm, illetve a birsek ideje is lejár egyszer, attól tartok hamarosan.

2 megjegyzés:

Rossamela írta...

Eszméletlen finom!
Valahogy véletlenül találtam meg ezt, de éppen jókor. Garnélával csináltam, de anélkül meg tofu nélkül is nagyon jó lenne.
Következik a sambal.

Gourmandula írta...

örülök kedves rossamella!! :) holnap érkezik az idei szállítmány birsből, jó is, hogy emlékeztetesz, ez a garnélás ötlet pedig egyenesen felvillanyoz! köszi a tippet. :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin