2007. november 12., hétfő

Birs curry - Birs saga nr1


Dobálózhatnék vele, annyi birs szakadt rám. Úgy egy hónappal ezelőtt, otthon láttam egy rakattal , és megemlítettem, hogy egy pár szemet majd vinnék, kísérletezni. Erre mikor a bátyám legközelebb felugrott, anyukám kapott az alkalmon, és egy teljes kosárnyival küldött vele. Háh! A furfangos mindenit! Én csak egy pár szemet kértem, erre ő meg, mivel ki sem lát a birshalmok közül, rám sóz egy seregnek is elegendőt. Örülök én, csak hát korlátozott a kapacitásom. Megbirkózunk vele, ha a fülemen jön ki, akkor is.

Szal több, mint egy hónapja nyomaszt a sorsuk, kerülgetem, szemem sarkából figyelem a kosarat, és töröm a fejem, mit is, mit is… Először is konstatálnom kell, hogy a birs türelmesen megvárja, míg megszülöm méltóbb sorsát. Rendkívül ellenálló, konok egy gyümölcs, az elmúlt egy hónapban egy pár szemnyi veszteségtől eltekintve mind tartják magukat.

De mi a fenét kezdjek velük? Ugye van a birsalmasajt, de abból anyukám annyit csinált, hogy ha arra szottyan ritka kedvem, majd kérek tőle. Meg amúgy is, abban semmi új, felfedezni való nincsen. Sósat szerettem volna. Valami keleties, egzotikus édes-sós étel lelkének nagyon is el tudtam volna képzelni a birsalmát, úgyhogy nekiláttam kutatni. Ismerik egyáltalán a gyümölcsök hamupipőkéjét arra távol, délen, keleten?

Jó pár órám ráment, de sikerrel jártam, ismerik, létezik, sósan is! Találtam jó pár érdemes receptet, és további pár óra elteltével létrejött a Kedvencekben a birs mappa, amibe az emlékezésre feltétlenül érdemes, reális számú ötletek kerültek.

Ma délután nagy hirtelenséggel tört rám az 'itt az idő, most vagy soha' hangulat. Mivel konstans India láz van, a debütáló performansz ebből a gyűjteményből ez a birs curry lett.

Eredeti recept innen, garnélarákkal, amit alapból tofura helyettesítettem, de pont ugyanannyit, ugyanakkor és ugyanúgy tettem bele, azaz ha más szereti a shrimpet, Ctrl+H, Csere: tofu, mire: garnéla.
Véjtvacsereknek jó hír, hogy a Cooking Light receptgyűjteményéből való, kalóriaszegény étel.


Mellesleg meg szerintem eszeveszettül izgalmas, meglepő és finom. Apró részletekben szokás szerint mentem a saját fejem után, így alakult.

Birs curry
2-3 személyre


2 ek földimogyoróolaj (vagy bármi, nekem most ehhez volt kedvem)
2 db kisebb birsalma, vagy 1 nagyobb
3/4 cup zöldség alaplé (vagy húslé), 1/3-2/3 arányban lesz felhasználva)
1 közepes fej vhagyma, finomra vágva
1 friss, reszelt gyömbér
1 apróbb vörös chili paprika, felaprítva
1-2 finomra vágott fokhagyma
1 ek curry
1 cup, vagy kb 200 ml paradicsompép (konzerv is lehet, nekem volt eltett saját szósz, azt preferáltam)
1 db apróra vágott sárga paprika (most TV, de eredetileg 1-1 piros és sárga kaliforniai ról szól a recept)
3ek mazsola megmosva
fél doboz tofu, felkockázva
1 ek víz
1 tk étkezési keményítő
1 doboz joghurt

bors
friss petrezselyem
korianderzöld
köretnek rizs


A recept germán-barát, svájci stopperórával méri az egyes etapokat, ettől az életben, a tényleges viszonyokat figyelembe véve, természetesen el lehet, javítok, mindenki el fog térni. Ellenben vicces, ezért így hagytam.

A birssel kezdünk. Folyóvíz alatt megszabadulunk a szőrétől, aztán az almához hasonlóan megválunk a magháztól, és feldaraboljuk apróbb, úgy fél ujjnyi kockákra.

Az olajat a felhevített wokba öntöm, majd közepesen erős fokozaton 3 percig pirítom a birsalmát.
Hozzáadom a zöldséglé harmadát és a hagymát, és 12 percig hagyom főni. Nekem jóval hamarabb elfőtt a leve. A germánlelkületűek és hardcore szűzek vélhetően itt kezdenek el zaklatottak lenni, mi ne legyünk, pici vizet öntöttem utána, mert megítélésem szerint a birsnek kellett még az az extra puhulás.

Adjuk hozzá a reszelt gyömbért, chilipaprikát és a fokhagymát, és pirítsuk 1 percig.

Jöhet a currypor, további 1 percig pirítva.

Hozzáadom a maradék zöldséglevet és a paradicsomszószt. Ha felforrt, lejjebb veszem a fokozatot, és 15 percig hagyom főni. Kb. a 10. percben hozzáadom a paprikát és a mazsolát.

Hozzáadom a tofut, további 4 perc.

Míg főnek a tofukockák, összekeverem a vizet a keményítővel, majd a krémesre kevert joghurttal elvegyítem, az egészet sózom, borsozom; ha letelt a 4 perc, tüstént a currybe keverem.

Ha eddig nem tettük volna, most kóstoljuk meg, és sózzuk, ha szükséges, ill. mehet bele egy kis barna/nádcukor is, ha édesebben szeretjük, ez igazán egyéni ízlés dolga, én tettem bele.

Rotyogástól számított 1 percig, folyamatos kevergetés mellett hagyom sűrűsödni.

Az eredeti receptből nekem hiányzott a friss zöldfűszer, így fél-fél maréknyi petrezselymet és koriandert is szórtam bele, itt, a legvégén.

Főtt rizzsel tálalom.

Guten Appetit Damen und Herren.


Kezdődik a focimeccs, mennem kell. Bundesliga helyett Primere División, Bayern helyett Real, nesztek nektek stopperóra, muhaha.

Ja, tényleg finom, de sokkal nem lettem beljebb, ami a mennyiség pusztítását illeti. Kell találnom sürgősen egy olyan receptet, amihez nem két darab, hanem 5 kiló a mennyiség…
Gondoltam chutney-ra, lesz sambal is talán, meg töltött birs is, de szívesen fogadnék minden ötletet, mert az időm, illetve a birsek ideje is lejár egyszer, attól tartok hamarosan.

3 megjegyzés:

Rossamela írta...

Eszméletlen finom!
Valahogy véletlenül találtam meg ezt, de éppen jókor. Garnélával csináltam, de anélkül meg tofu nélkül is nagyon jó lenne.
Következik a sambal.

Gourmandula írta...

örülök kedves rossamella!! :) holnap érkezik az idei szállítmány birsből, jó is, hogy emlékeztetesz, ez a garnélás ötlet pedig egyenesen felvillanyoz! köszi a tippet. :)

Névtelen írta...

Visszajöttem megkeresni ezt a receptet, de csak azért, hogy volt-e benne paradicsom. Ez még mindig iszonyat jó! Nekiálltam egy currynek birsalmából és csicseriborsóval, sok gyömbér, garam masala, ezzel nem lehet hibázni. Bármeddig tudnám enni. Pláne kis kókuszjoghurttal, sok korianderzölddel. Még hogy a vegánok füvet esznek... imádom.
(Rossamela voltam, csak elfelejettem a jelszavamat :D )

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin