2007. december 30., vasárnap

Kókusz curry (csirke és vegetáriánus)

Tegnap pár barátom jött hozzám vacsira. Húsevők. Sosem egyszerű az ilyen.

Nézzük pl S-t. S tipikus konzervatív: hús krumplival, a nemzetközi konyha pedig a bécsi szelet - ő mondta, nem én :). Nem egyszerű ennek megfelelni, pláne nekem, de semmi gond, szeretem a kihívásokat.

Súlyosbító körülménynek számít, hogy S oldalbordája, B brutál jól főz, nagyon otthon van a tradicionális konyhában. Tehát náluk nyilván nem fogok hagyományos étellel próbálkozni, mert 1. nekik abban nincsen semmi különös, 2. amúgy sem sikerülne soha olyan finomra, mint ahogyan B készíti (mondom: brutál nőszemély).

Letérni a kitaposott ösvényről, behajtani a bozótba, inkább az az én profilom. A hús-kompatibilis keleti konyhában viszonylag kényelmesen mozgok, nekik viszont újdonságszámba mehet. Ha nem is akarnak majd ezentúl mindig ilyet enni, talán kedves élmény lesz ez az első találkozás.

Az indiai kókusz curry vega adaptációját mindig is nagyon szerettem, de ez a konkrét, szójaszósz és kókusz párosítás új, merész vizeket jelentett számomra is. Nem lehetett kérdés, hogy ennek ugrom neki… Nem is tudom, milyen eredetű, talán maláj? Vagy thai? Leginkább valami keveréknek saccolom.

Kétféle változatban készült, de fotóalanynak már csak a vegából maradt egy kevés. Simabőrűek...

Érdemes a kiinduló receptre vetni egy pillantást, már csak azért is, mert egy klikkel átszabhatjuk a mennyiségeket aszerint, hogy hány főre készítenénk, illetve tudatosan táplálkozóknak van nutritional facts tábla is.


Húsos változat

Páchoz:
6 ek szójaszósz
2 ek őrölt kömény (én felét rómaira cseréltem)
3 ek enyhe curry paszta (3 ek currypor 2 ek olajjal elkeverve)
1 ek kurkuma
2 gerezd fokhagyma (átpréselve)
4 ek édes chiliszósz
3 szál citromfű, finomra vágva (helyette én szárazat használtam, kb fél-1 ek)

Egyéb:
4 csirkemell (130 g /fő, nekem most konkrétan pulykamell lett)
2 marék zöldborsó
5 ek mogyoróvaj (vagy esetemben a kókuszkrémmel finomra pépesített pörkölt mogyoró)
300 ml kókusztej
2 vagy 4 szárított friss kaffir lime levél (na ez kimaradt nekem, de just for the record)
mogyoróolaj


Húst vékony csíkokra szeljük.

Összekeverjük a szójaszószt, köményt, a curryt, kurkumát, fokhagymát, édes csiliszószt és a citromfüvet egy pácolásra alkalmas nagyságú tálban. Ha túl sűrű lenne a pác, esetleg olajjal lehet lazítani.

Forgassuk meg benne a húst, takarjuk le, és hűtőben hagyjuk pácolódni. Eredeti recept szerint akár egy éjszakára, nekem most két órám volt rá.

A pácolt húst, a mogyorós kókuszkrémet (vagy eredeti utász szerint a mogyoróvajat), a zöldborsót és ha van, a kaffir lime leveleket első forrásig melegítjük, majd az egészet alacsony hőfokon, néha kevergetve a hús megpuhulásáig főzzük (kb. 20-30 perc).

Ha volt benne, most ideje etávolítani a kaffir leveleket.

Én kesudiós rizzsel tálaltam (ami igenis nem volt tökéletes, néha türelmetlen természetemből fakadóan sajnos még beleszaladok ilyen alaphibákba).


Vega változat

Pont minden ugyanígy, csak hús helyett tofuval.
A változatosság kedvéért nem borsót tettem bele, helyette előre olajon megpirított padlizsán és cukkíni kockákkal kevertem össze a pácolt tofukockákat, és ezt öntöttem fel a kókuszos krémmel. Főzési idő kb. 10 perc (+ kb 5 perc előfőzési idő szükséges a padlizsán-cukkíni párosnak).

Lényegében minden elfogyott, meg udvariasságból csak nem csipegetett volna a tálból S sem, szóval arra a következtetésre jutottam, a receptnek itt a helye.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin