2008. március 23., vasárnap

Cukkíni puding és paradicsom coulis


Elöljáróban a statisztából lett díváról szólnék. Merthogy ez a coulis számomra nagyon fontos felfedezés. Ráleltem a paradicsomszószok Nescaféjára: instantból márpedig ez a legjobb. Az alábbi receptnek egyértelmű bajnoka, még akkor is, ha csak caddyként érkezett a pályára.

A coulis (francia eredetéből fakadóan magyarul igen viccesen csak kuli) tulajdonképpen pürésített - és ha szükséges, átszűrt - gyümölcs vagy zöldségszósz, amely hidegen, ízesítő és díszítő elemként landol a tányéron.

Ez a konkrét változat annyira nagyon finom lett, hogy én rögtön beforralva is teszteltem.
Ha nincs időnk (vagy lusták vagyunk) a tisztességes paradicsomszósz elkészítésére, akkor használjuk ezt, a ’10 perc alatt kész’ kategóriában tuti nem akad jobb. Öntsük tésztára, kanalazzuk hideg/meleg levesként, vagy hűtsük vele a kedélyeket, csak úgy, bármikor.

Az eredetileg főszereplőnek szánt zöldségpuding állagra, kinézetre hibátlan, de ízre kicsit diétás. Ha nem bánunk egy kis extra kalóriát, akkor ahhoz, hogy igazán méltó társa lehessen a szósznak, és neki is jusson a rivaldafényből, joghurt helyett használjunk tejszínt és/vagy ricottát, és bátran gazdagítsuk egy kis sajttal is (füstölt, parmezán, akármi, csak sok legyen). Én legközelebb így teszek, ezért az alábbi receptbe - emlékeztetőül magamnak - zárójelbe már oda is jegyzeteltem a felturbózott változatot. Látványos fogás, elegáns előétel húsevőknek, különleges főétel vegáknak.


Cukkíni puding paradicsom coulis-val
(eredeti recept itt)

Hozzávalók 3-4 személyre


Cukkíni puding
2 közepes cukkíni
1 ek olaj
250g póréhagyma
vaj
2 gerezd fokhagyma
1/2 ek kakukkfű
2 tojás
150 ml joghurt (v2: ricotta és tejszín keveréke, joghurt állagúra - kb. fele/fele)
1 ½ ek liszt
bors
(v2: 1-2 marék reszelt parmezán)

Paradicsom coulis
250g paradicsom (én konzervet használtam)
1/2 citrom leve
bazsalikom
1 ek méz
1-2 ek olívaolaj
só, bors

Az egyik cukkínit hosszában vékony szeletekre vágjuk, és forró vízben kb. 2 percen át puhítjuk. Ha már engedelmesen hajlanak, hideg vízzel villámhűtünk, és a száraz (papírszalvétával fel lehet itatni a vizet) szeletekkel béleljük a kiolajozott edénykéket (kb. 2 decis edényeket használtam).

A másik cukkínit és a pórét apróra vágjuk, és vajon, gyengeközepes lángon, fedő alatt puhítjuk kb. 5 percig. Ne felejtsük el sózni, borsozni.

A megpuhult zöldséget turmixoljuk össze a tojásokkal, joghurttal (ricottával), 1 gerezd fokhagymával, liszttel, kakukkfűvel, és ha szükséges, sózzuk, borsozzuk. Ha a turbóváltozat készül, turmixolás után adjuk hozzá a sajtot.

A masszát öntsük a cukkínikosarakba (kb a zöldség szintjéig érjen), tálkákat ültessük kb. 1-2 ujjnyi vízzel töltött tepsibe, és 175 fokos gőzfürdőben (légkeverés) 30-40 perc alatt süssük készre.

A coulist ráérünk elkészíteni az utolsó 5 percben. Minden hozzávalót turmixoljuk össze, és ha hidegen ennénk, dobjuk a hűtőbe, ha melegen ennénk, forraljuk fel. Ennyire gyönyörűen egyszerű.

Megvolnánk, ezen a ponton el lehet dönteni, hogy várunk e 1 óra hűtési időt, és hidegen esszük (nyári kánikulában szuper lehet), vagy melegen látunk neki.

Tálalás: a tálkákat tányérra borítjuk, és leöntjük a szósszal. Voila! Tálalva.

Azért azt megvallom, a puding kiborításától enyhén tartottam (mindig minden kiborítástól van bennem egy kis félsz), pláne, hogy én az eredeti recepttel szembe menve nem akartam megvárni, míg kihűl (az éhség türelmetlenséget szül). Alaptalan volt az aggodalom, melegen is könnyedén, remekbeszabott formában landolt.

Már jóllakottan a hideget is kipróbáltam, úgy sem volt gond a tálalással, a puding állaga meg még sokkal pudingabb volt.

A talán még nálam is lököttebb bátyámnak meg üzenem, hogy pudinghoz igenis nem kell zselatin, Teeeeeeeee. :DD

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin